donderdag 3 juli 2008

Koffie

Wie mij een beetje kent, weet dat mijn tas koffie 's morgens heilig is. En wie ooit al in Noord-Amerika is geweest, die weet dat je koffie hier bijna niet kan verkrijgen. Want wie Tim Horton's koffie noemt mag je van mijn part bij dezelfde groep kenners catalogeren als zij die zeggen dat Heiniken bier is. Starbucks koffie komt nog het dichtst in de buurt, maar ook daar lijkt een espresso slechts in hoeveelheid op wat je bij een echte italiaan door je keelgat gelepeld krijgt. Daarbij komt nog dat een kartonnen beker eigenlijk een belediging is voor een portie echte Arabica.
In mijn zoektocht naar het zwarte goud dat me dagelijks voldoende krediet bezorgt om het zonder knikkebollen tot de avond te redden, kocht ik mij een soort budgetvriendelijke doe-het-zelf koffiemaker. Alleen gruis inkieperen, kokend water bijkappen, je geduld een beetje op de proef stellen, en aan de hand van de meegeleverde metalen filter zorgen dat het grootste deel van de gemalen koffie niet in je mok terecht komt. Mmmmmm.... echte koffie!
Ik moet wel nog even op zoek naar het juiste merk, want tot nu toe is mijn brouwsel nauwelijks beter dan wat je hier op straat kan krijgen. En natuurlijk heb ik in mijn ijver en mijn zin voor budgetplanning onmiddellijk de grotere portie genomen, twee keer zoveel rommel voor minder dan het dubbele van de prijs!
Gelukkig gaat zelfs die grotere verpakking snel tot de laatste gruizelementen geledigd zijn, en kan ik weldra op zoek gaan naar iets wat echt op koffie lijkt! En in tussentijd... schol!

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Waarom moet ik nu aan Arthur Dent denken, aan een Nutrimatic dispenser en aan a concoction (which most people found unpleasant) that is "almost, but not quite, entirely unlike coffee". Hou je handdoek in de gaten!

Griet zei

zoals ik al zei....ik heb je waar ik je hebben moet....kaas...koffie....het gemis aan de culinaire geneugten begint na 5 weken te kriebelen...
En dan is er......Champagne....;o)
(d'ouwe Egberts...)

Unknown zei

De dag dat je zal zeggen dat je Starbucks coffee niet meer kan missen, DAN ben je echt ingeburgerd!
En troost je: zelfs dan, mag je nog altijd terugkomen want Starbucks opent binnenkort in Belgiƫ zijn eerste filiaal!