maandag 14 juli 2008

Barst!

Laat me toe mijn frustraties even te grabbel te gooien. Waarvoor werd hoelang-is-het-nu-ook-alweer-geleden ieders zondag overhoop gegooid omdat er moest gestemd worden? Kan iemand mij dat uitleggen? Om 200 dagen in een land zonder regering te wonen? Om maandenlang getuige te kunnen zijn van scheldpartijen tussen Vlaamse en Waalse partijen, tussen Walen en Walen en tussen Vlamingen onderling? Om vandaag opnieuw te moeten horen dat de regering zijn ontslag aanbiedt? Welke regering? Het woord regering betekent volgens mij zoveel als zij die regeren, maar als ik er Van Dale op nalees, dan begrijp ik de impasse waarin België verzeild is geraakt. 
Regering: het staatshoofd en de gezamelijke ministers.
Zelfs niet de minste actie gaat uit van deze omschrijving, en dat is precies wat er de laatste maanden is gebeurd. Buiten het tellen van de bankbiljetten die door de Belgische staat op de politieke kopstukken hun rekening zijn gestort, kan men moeilijk spreken van enige belangrijke economische evolutie.
Begrijp me niet verkeerd, ook al ben ik niet de grootste fan van meneer Leterme, ik wil deze mislukking niet in zijn schoenen schuiven. Dit is de mislukking van een ploeg die geen ploeg is, van een bende egotrippers die niet over de nodige ballen beschikken om hun trots en valse beloften even in te slikken en constructief mee te denken aan een reële toekomst voor hun land, regio, noem maar op; voor de mensen die het bolletje naast hun naam hebben rood gekleurd en voor de kinderen waarvoor die mensen het allemaal doen. Dit is een mislukking van België, Vlaanderen én Wallonië.
Zonder gemeenschappelijke visie kan je geen tandem besturen, geen bedrijf leiden, en zeker al geen land regeren zo complex als het onze.
Werk daar aan, dames en heren politici van de Wetstraat! Stap even van jullie tronen en beeld je in hoe wat nu nog België heet, eruit ziet binnen pakweg 50 jaar. Zet het even in de context van onze buurlanden, Europa, de andere grootmachten en misschien zelfs het universum. En kom zolang je het daar niet over eens bent Hertoginnendal niet buiten! 

Geen opmerkingen: