zaterdag 11 oktober 2008

Profeet

Iedereen heeft wel eens stilgestaan bij wat de volgende stap zal zijn. Star Trek fans zien het op hun trekkie manier, anderen dromen over Darth Vader, er zijn er die geloven dat apen zullen spreken en de mensen domineren of dat dinosauriërs na jaren van stilzwijgen de planeet opnieuw onveilig zullen maken. Voor velen lijkt deze toekomst ondenkbaar, maar zelfs bij meer realistische verhalen waarbij de wereld in één grote zee wordt getransformeerd, of we een nieuwe ijstijd ingaan, kan niemand zich een precies beeld vormen van die toekomst, ook ik niet.
Daniel Quinn is de eerste die een mogelijk toekomstbeeld in mij heeft naar boven gebracht. In Beyond Civilization beschrijft hij op een vrij abstracte manier niet hoe de toekomst er uit zal zien, maar wel wat er nodig is om het te laten werken. Zelf zegt hij geen profeet te zijn en niet te kunnen voorspellen hoe het allemaal zal lopen, maar wat mij betreft houdt zijn verhaal steek. Hier en daar zie ik zelfs al dingen opborrelen die kunnen leiden tot wat komt.
Hoe langer ik in Canada rondhang, en hoe meer ik mijn gedachtengang op deze blog neerpen, des te meer vermoed ik dat mijn vrienden en kennissen in België stilaan beginnen denken dat ik... een beetje gek aan het worden ben, dat het dringend tijd wordt dat ik stop met denken, en opnieuw begrijpbare taal begin te spreken. Maar neen, hoor. Ik ben helemaal gezond van geest, en weet heel goed waarover ik het heb. En naar analogie met een citaat uit Antitrust kan ik met het volste vertrouwen zeggen: "It's in the bonds" (het zit hem in het binden).
Neem het van mij aan, we zitten op de grens tussen twee belangrijke tijdsvakken in de geschiedenis. Het verval van het huidige tijdsvak wordt zichtbaar gemaakt door onbestuurbaarheid, financiële en ecologische crises. Het nieuwe wordt aangekondigd door fenomenen zoals Facebook, MySpace en CouchSurfing. Het zal nog jaren, decennia en misschien eeuwen duren alvorens we echt kunnen spreken van die nieuwe tijd, en hoogst waarschijnlijk maakt niemand van ons het nog mee, maar geloof me, hij begint nu. 

1 opmerking:

Anoniem zei

Gek aan het worden? Wees gerust, zo lang je niet met een uitgestreken gezicht vertelt dat we vandaag de dag overal ter wereld bezocht zullen worden door aliens ben ik er gerust in...:-)